Ben ik dan nooit klaar...

De website is opgeleverd of de nieuwe huisstijl is gereed, de folders zijn verstuurd en we hebben een nieuw artikel op social media geplaatst. Nu met verhoogde hartslag en de telefoon in de hand wachten op een 'duimpje omhoog' of beter nog, nieuwe opdrachten...

Het blijft stil... Geen telefoontje, zelfs geen spontaan complimentje.

Zijn onze verwachtingen dan te hoog? Jazeker! Maar ze zijn vooral verkeerd. Communicatie is nou eenmaal niet meer dan een gesprek aan de bar. Een eerste kennismaking, zijn ze een beetje aardig, voldoen ze aan mijn wensen en hebben ze mij iets te bieden? Liefde op het eerste gezicht is zeldzaam. We hebben tijd nodig om een oordeel te vellen. Geef je klanten daarom de tijd.

Intussen moet je ze wel blijven prikkelen. Ook bestaande klanten? Ja natuurlijk. Liefde moet je onderhouden anders bloedt het dood. Laat telkens opnieuw zien wie je bent en waar je voor staat. Blijf verrassen en hou het levendig. Dan bind je klanten. Dan kunnen ze niet om je heen. Die actuele website, de folder of dat berichtje op social media zijn de prikkels die uiteindelijk kunnen leiden tot vertrouwen en commitment.

Ben ik dan nooit klaar? Nee. Je bent nooit klaar. Je zult altijd moeten inspringen op actualiteiten, nieuwe trends, technieken of producten. Verbeteren van diensten en professionalisering van je bedrijf hebben weinig tot geen nut als je ze niet deelt met de buitenwereld. Gedoe? Nee natuurlijk niet. Het is de basis van je succes. Wat is er nou leuker dan te voldoen aan de verwachtingen van je eigen klanten en daardoor je onderneming gezond te houden. Als je daar een beetje hulp bij kan gebruiken staan wij natuurlijk altijd voor je klaar. Dat is dan weer wat je van ons kan verwachten.

Lets refresh.