Welke trends moet je volgen?

Als ondernemer zie je de ene na de andere innovatie voorbij komen. De ene nog mooier dan de andere. Grensverleggende vormgeving of nieuwe oogstrelende technieken. Veelbelovende omzetverhogende methodes. Nieuwe toekomstvisies waar je niet omheen kunt. Je kan het zo gek niet bedenken.

Welke trends moet je volgen? Welke worden succesvol en welke sterven er een vroege dood? De fax was grensverleggend, “Uhh wat is een fax?” vraag je nu. Hetzelfde gold voor de CD. Wie gebruikt ze nog? Maar daarentegen zag niemand iets in de mobiele telefoon, “Als ze me willen spreken bellen ze nog maar een keer”. Je kan het je nu niet meer voorstellen. Dus de vraag blijft staan, “Welke trends volg je?”

Als je afwacht dan ben je misschien te laat en loop je straks achter de feiten aan. Heel simpel is het allemaal niet, of toch wel? Bedenk in eerste instantie eens wat de voordelen van deze nieuwe trends kunnen zijn voor jouw onderneming. Past het wel bij jouw onderneming? En wat was ook alweer het punt aan de horizon wat je zo zorgvuldig hebt vastgesteld voor de toekomst?

Sommige ingrijpende trends zijn niet te vermijden. Meedoen of achter blijven met alle gevolgen van dien. Laat je in ieder geval altijd goed informeren en gebruik je onderbuik gevoel. Maar er zijn ook trends die je makkelijk kunt volgen. Trends die jouw visie versterken of ondersteunen. Op het eerste gezicht misschien niet zo belangrijk maar de gevolgen voor jouw organisatie kunnen groot zijn.

Als prive persoon volg je toch ook trends. De kleur van onze stropdas veranderd, we drinken massaal Latte in plaats van gewone koffie en als het even kan doen we alles duurzaam.

Waarom doen we dat? Om te laten zien dat we er verstand van hebben. Dat we van deze tijd zijn. Omdat we weten dat ons gedrag invloed heeft op hoe we overkomen op onze omgeving. Gek eigenlijk dat we dat dan minder belangrijk lijken te vinden voor ons bedrijf.


De website is nog altijd het meest geraadpleegde medium als we iets over een bedrijf of organisatie willen weten. De eerste kennismaking. Als het daar fout gaat komt het bijna nooit meer goed. Een ouderwetse vormgeving, verkeerde kleuren, verouderde techniek of gedateerd taalgebruik. Vanaf het moment dat klanten jouw site bezoeken ben jij wat de site uitstraald.

Moet ik dan elk jaar een nieuwe site laten bouwen? Nee natuurlijk niet. Zo snel gaat het nu ook weer niet, maar een jaarlijkse check-up kan nooit kwaad en als je daar wat advies bij kan gebruiken zullen wij je graag helpen.

Lets refresh.

Auteur: Edwin Sweep, Owner at More Lemon. Refreshing concepts & design